KV2 Audio s-a ocupat recent de sonorizarea renumitei sali de concerte Rudolfinum din Praga, echipa implicata descriind proiectul drept „palpitant” pentru inginerii de sunet implicati, si pentru public deopotriva.
 
Conceput ca un centru cultural polivalent ce combină sali de expoziții cu sali de concerte, Rudolfinum este ‘casa’ Orchestrei Filarmonice din Cehia, ce a cantat in 1986 pentru prima data in renumita sala concerte din Rudolfinum, sub bagheta celebrului compozitor ceh Antonín Dvořák. Sala Dvořák, cu o capacitate de 1.100 de spectatori – printre cele mai vechi sali de concerte din Europa – este recunoscuta international pentru calitatile sale acustice, fiind o locatie cautata pentru inregistrarea lucrarilor clasice.
 

 
Ahren Prohmann, producator de renume mondial, castigator al mai multor premii Grammy, dupa o inregistrare a simfoniilor lui Dvořák, în 2014, a concluzionat ca nici macar una dintre cele mai faimoase sali din lume, precum Musikverein din Viena, Concertgebouw din Amsterdam sau Sala Simfoniei din Boston, nu au un sunet atat de usor de recunoscut precum Sala Dvořák. Acustica sa este caracterizata de o reverberatie foarte lunga, in special in frecventele medii iar caracteristicile sunetului din sala Dvořák sunt îmbunatatite de alte elemente unice, precum constructia auditoriului.
 

 
De foarte multi ani, insa, inginerii de sunet s-au ‘luptat’ cu reproducerea discursului amplificat, in special cu inteligibilitatea sa si chiar acoperirea intregului spatiu. Acestor eforturi li s-au opus intotdeauna limitarile tehnice si cerintele extrem de stricte ale cladirii, ce nu permit instalatii tehnice care nu sunt in concordanta cu estetica arhitecturala. “Ne-am luptat de multa vreme cu o inteligibilitate insuficienta a discursurilor in Sala Dvořák; ea nu a fost niciodata ideala datorita specificitatii acusticii”, recunoaste Radomír Stöhr, administratorul tehnic.
 
George Krampera, unul din cei mai renumiti designeri de sisteme de sunet si fondator al companiei cehe KV2 Audio, si-a asumat sarcina de a rezolva aceste probleme impreuna cu echipa sa. Cariera sa de cinci decenii are la baza dezvoltarea tehnologiilor audio profesionale, multe dintre ele devenind standarde industriale. Filozofia companiei sale se bazeaza pe o abordare tehnologica unica, menita sa obtina cea mai mare gama dinamica posibila si cele mai mici pierderi posibile, cauzate de denaturarea si schimbarea semnalului la trecerea prin componentele lantului sonor. “Tehnologia noastra respecta multi factori care sunt importanti pentru calitatea sunetului, fie ca vorbim despre integritatea electronica, ecoul de impuls, gama dinamica sau designul acustic”, spune Krampera.
 
David Mareček, CEO al Filarmonicii cehe, a fost incantat de colaborarea cu KV2 Audio: „Avem o experienta excelenta cu sistemele de sunet KV2, in special pentru concertul anual in aer liber din luna iunie, care anunta sfarsitul sezonului de concerte al Filarmonicii cehe. In mod traditional, este transmis in direct la televiziunea ceha.”
 
Constrangerile fizice ale cladirii au facut ca spatiile disponibile pentru amplasarea difuzoarelor sa nu fie optime pentru modelele standard ale difuzoarelor, asa ca a fost dezvoltata o solutie personalizata. Echipa, condusa de George Krampera, a proiectat si a construit un sistem complet personalizat, care nu este disponibil in catalogul KV2, cu incinte acustice personalizate concepute pentru a satisface cerintele unice de dispersie ale incaperii. S-a pus un accent egal atat pe dispersia controlata, cat si pe minimizarea efectelor reverberatiei, prin proiectarea sistemului astfel incat sa nu se disperseze spre tavan, ci direct catre public.
 
Folosirea tehnologiei SLA de la KV2 a rezolvat multe dintre problemele de sincronizare care ar fi fost prezente daca era instalata una dintre solutiile terte bazate pe DSP – solutii care sunt adesea extrem de sensibile la feedback – dar si problema generata de acustica provocatoare a camerei.
 
Progresele tehnologice obtinute prin cercetarea Super Live Audio (SLA) de la KV2, cum ar fi un driver 5” cu inductanta midrange redusa, a facut disponibila cea mai rapida si precisa parte a proiectarii sistemului. Ea a asigurat claritatea reproducerii vocale si rezolutia extrema, chiar si în zonele cele mai reverberante ale salii. In cazul in care prelucrarea digitala ar fi fost necesara, exista sistemul KV2 de 20 MHz, bazat pe DSD, dar cu aceasta ocazie, o cale de semnal analogic a reprezentat solutia aleasa.
 
Incastrate in structura cladirii, acolo unde acest lucru a fost posibil, incintele sunt acoperite de sisteme pasive personalizate cu 2 si 3 cai cu rezolutie foarte mare si dispersie controlata, echipate cu sase boxe de 10” pentru frecvente medii joase, doua 5” midrange si un difuzor 1” pentru inalte. Balconul este si el deservit de un sistem similar proiectat cu 3 cai si in completare patru incinte de 6” pentru medii-joase, una de 5” pentru frecvente medii si una de 1” pentru inalte.
 

 
Doua amplificatoare ESP4000 ofera amplificare pentru incintele pasive full-range din sala Dvořák, si doua audio controllere super analog SAC2 asigura procesarea sunetului.
 
„La KV2, incercam sa minimizam denaturarea intregului lant electroacustic, motiv pentru care am mentinut calea completa a semnalului la cea mai înalta calitate posibila, calitate integral analogica. Evitam complet orice prelucrare digitala aici, ceea ce ajuta cu adevărat” subliniaza Krampera.
 
Cabina de sunet pentru sala Dvořák este echipata cu o pereche de sisteme active compacte EX6 din portofoliul de productie standard KV2 si o consola analogica Soundcraft, care a fost modificata special in laboratoarele KV2 pentru sunet de inalta rezolutie. Corul beneficiaza de o pereche de monitoare ESD10 pasive si de o pereche de ESD6 in zona de culise, toate alimentate de amplificatoare ESP.
 
Proiectul de sonorizare a inclus si Sala Suk, cea mai tanara sala din cladirea Rudolfinum din punct de vedere istoric. Terminata in 1942 si decorata intr-un stil inspirat de arhitectii originali ai Rudolfinum, sala cu o capacitate de 190 de persoane este ideala pentru spectacole de camera.
 
In 2015, sala a fost complet renovata cu scopul de a-i imbunatati proprietatile acustice. Echipa lui George Krampera a echipat si acest spatiu cu o pereche de boxe active cu trei cai special concepute, cu rezolutie foarte mare si dispersie controlata (4×6 ”medii-joase, 1×6” medii, 1x 1,75” inalte). O caracteristica importanta a acestui sistem este raspunsul sau frecventa completa a sistemului si acoperirea sa optimizata. Un alt detaliu interesant care ajuta estetica este incorporarea amplificatorului subtire, cu racire pasiva, direct in peretele holului propriu-zis.
 
„Sunt foarte mandru de munca echipei mele care s-a confruntat cu conditii dificile in acest proiect, necesitand o majoritate de solutii personalizate, unice. Am reusit sa valorificam multi ani de experienta in construirea de sisteme de sunet si sa respectam pe deplin principiile tehnologice ale companiei noastre pentru a oferi experienta audio la care visau de atata timp”, adauga George Krampera.