Unul din lucrurile ce fac dintr-un club, unul legendar este un sistem de sonorizare excelent, dar ce face un sistem de sonorizare sa fie excelent?

De la Loft, Studio 54 si Paradise Garage la Berghain, Fabric si Amnesia, exista un lucru pe care toate cluburile legendare il au in comun … un sunet extraordinar. Sistemul de sonorizare este o parte vitala a experientei de clubbing, incat o petrecere poate fi o experienta uimitoare sau o dezamagire totala, in functie de performanta sistemului.

Asa ca, atunci cand Amnesia si-a redeschis usile in luna mai, lansand un nou sistem audio KV2 Audio de ultima generatie, creat la comanda, departamentul tehnologic iDJ a devenit putin curios. Noul sistem a fost proiectat pentru a raspunde cerintelor audio ale artistilor din tot spectrul muzicii electronice, producand un sunet de precizie clar si nuantat, precum si un bas hiper-puternic.

Deci, ce intra in construirea unui sistem sonor? Cei de la International Dj au pus cateva intrebari fondatorului KV2 Audio si pionierului audio, George Krampera, despre alchimia profunda implicata in proiectarea a ceea ce a fost numit cel mai avansat sistem audio din lume, fiind vorba de mai mult decat cateva boxe si amplificatoare puse impreuna intr-o camera.

Este rar sa ai sansa de a vorbi cu un adevarat maestru, iar George a impartasit extrem de generos cunostintele pe care le-a dobandit in cei aproape 50 de ani de activitate. Asadar, daca va ganditi sa instalati un sistem audio sau sunteti doar curiosi despre mecanica, cititi mai departe …

 

Un sistem va suna foarte diferit in functie de mediul acustic. Puteti explica abordarea dvs. atunci cand proiectati un sistem pentru o anumita camera?

„Cel mai important lucru in orice proiectare de sistem este sa incepi cu cea mai curata si mai precisa sursa, impreuna cu mixerul, si bineinteles difuzoarele si amplificatorul.

“As recomanda intotdeauna tratarea acustica a unei incaperi reflectorizante, deoarece aceasta va imbunatati lucrurile dramatic. Daca nu este o optiune, atunci cel putin cu un sistem KV2 Audio, pentru ca prin calitatea, controlul si claritatea reflectiilor create, rezultatul final este mai placut urechii si mai putin perturbator pentru creier decat in cazurile in care sunt folosite multe produse alternativ”.

Cum afecteaza calitatea unui sistem audio audienta si perceptia acestora asupra muzicii?

“Furnizeaza emotia pe care ar trebui sa o aiba intotdeauna un spectacol, dar care lipseste atat de des in reproducerea unui spectacol live in zilele noastre. Este uimitor ce efect pozitiv are un sunet de distorsiune mai mic asupra retentiei publicului, precum si imbunatatirea dispozitiei si a starii de spirit intr-un club, care la randul sau provoaca mai putine probleme pentru echipa de securitate.

“De multe ori oamenii comenteaza dupa o seara in care experimenteaza sunetul uni sistem KV2 ca urechile lor nu tiuie. Aceasta este o problema comuna pentru multe dintre sistemele care produc in mod inert un nivel ridicat de distorsiune audibila.”

Pe scurt, ce face un sistem sonor bun?

“Din nou, legat de cele de mai sus, desigur dinamica, definitia, claritatea, neutralitatea si distorsiunea scazuta, dar apoi oferind fiecare nuanta a mix-ului si transferarea spectacolului cu tot continutul emotional catre public. Vrem sa cream un sunet care sa fie imersiv si care ii face pe oameni sa zambeasca cu adevarat”.

Tehnologia digitala a parcurs un drum lung in ultimii ani si noile sisteme audio fac parte din mobilier. Cum s-a schimbat abordarea dvs. in ceea ce priveste proiectarea sistemelor de-a lungul anilor?

“Exista multe companii care urmaresc doar cele mai noi tehnologii si creeaza produse „si eu”. Vrem sa folosim mereu cele mai bune tehnologii posibile, iar in timp ce adoptam cele mai noi progrese tehnologice, nu realizam intotdeauna ca sunt o imbunatatire fara o evaluare minutioasa si serioasa. Cati ani are roata? Cu toate acestea, in toti acesti ani de la epoca de piatra, inca nu au gasit o forma mai buna.

„Electronica digitala a jucat un rol cu ​​adevarat important in proiectarea si procesarea difuzoarelor in ultimii ani. Dar o mare parte s-a bazat pe chipset-uri DSP care au fost initial concepute pentru industria telecomunicatiilor, asa ca nu este surprinzator modul in care suna. Desigur, am acceptat digitalul la KV2 Audio, dar am creat in schimb, un sistem nou, bazat pe modularea densitatii pulsului (cum ar fi DSD, care este folosit pentru SACD) si rulam sistemul acela la un uluitor 20 MHz, care credem ca este cel mai inalta rata de esantionare a oricarui sistem profesional de difuzoare disponibil pe piata”.

Cum obtineti o distorsiune atat de mica in proiectarile dvs.?

“Desigur, cu electronica si progresele digitale, cum sunt cele mentionate mai sus, dar mai important, avem grija de fiecare detaliu.

“Incepand cu proiectarea transductorului, avem un sistem numit Transcoil AIC (controlul impedantei active) care reduce distorsiunea de aproape 10 ori prin reducerea inductiei pe care o creeaza un difuzor de fiecare data cand se muta in interior si in exterior. Atunci il egalam cu cel mai rapid electronic. Studiile recente au aratat ca auzul uman poate recunoaste diferentele de timp de la cel putin 5 microsecunde, dar multe dintre amplificatoarele de top de pe piata nu sunt capabile sa reproduca viteza respectiva intr-o situatie reala. Folosind electronice capabile sa lucreze pana la aproximativ 1 microsecunda, cream o a treia dimensiune a sunetului, cu spatiu in jurul instrumentelor.

“Potrivirea perfecta a amplificatorului cu componentele pe care le conduce duce cu un pas mai departe acest lucru. Nu uitati ca exista tipuri diferite de distorsiune: prin definitie, distorsiunea este pur si simplu o schimbare a unui lucru (comparati input-ul cu output-ul). Toata lumea este obsedata de masurarea distorsiunii armonice a iesirilor si apoi revendica cifre incredibile, aproape de zero, dar daca acelasi echipament primeste un semnal si produce ceva diferit la iesiri, sau lipseste continutul si detaliile, atunci introducerea distorsiunii schimba sunetul, chiar daca masurarea spune ca nu este asa!

“CD-ul a fost o revelatie pentru multi, dar daca comparati semnalul original care intra de la masterele de studio analog cu ceea ce iesea, exista din nou o schimbare uriasa (denaturarea). Aceasta se reduce la o simpla pierdere de informatie: odata ce a trecut, nu poate fi recuperata mai departe”.

Care au fost, in opinia dumneavoastra, cele mai mari evolutii ale tehnologiei de sisteme audio din ultimii 20 de ani?

“In multe feluri, calitatea a dat inapoi, cu toate acestea, comoditatea si disponibilitatea muzicii din zilele noastre este mult mai usoara. Cred ca prea multe companii se bazeaza pe DSP (prelucrarea digitala a sunetului) ca pe o bagheta magica pentru a rezolva problemele dintr-un sistem, chiar si cu design-ul acustic al boxelor. Urechile noastre ne spun foarte clar ca aceasta nu este o solutie, deoarece de fiecare data cand introducem mai mult DSP, introducem si mai multa denaturare (schimbare la dinamica sursei). In lumea inregistrarilor, functioneaza mult mai bine pentru ca avem timp sa procesam lucrurile, iar latenta nu este o problema. Dar live, nu suntem la nivelul in care procesarea digitala accesibila are puterea de a se apropia de ceea ce urechile noastre sunt capabile sa auda”.

In calitate de persoana cu o experienta bogata in sistemele de sunet, aveti sfaturi pentru producatorii care fac muzica pentru a fi redata pe aceste sisteme?

“Au o munca grea. Industria este finantata de o audienta care asculta rate de bit-uri mici pe iPod-uri, telefoane sau computere, prin casti si boxe mici. Este evident ca un sunet care se potriveste acestui sistem de redare va avea unele restrictii in ceea ce priveste extinderea dinamica, in stilul cluburilor.

“Dinamica este atat de importanta pentru a pastra emotia unui spectacol. Am dezvoltat un sistem numit Compex care adauga un pic de scanteie dinamica la aceste tipuri de probleme, dar nu exista o solutie care sa se potriveasca tuturor situatiilor. Poate daca producatorii ar crea un mix mass-market si apoi unul complet separat, de la inceput, ca o veritabila versiune audio pro?

“Intelegerea gresita este ca, prin simpla crestere a ratei de sample sau a ratei de biti, se poate comercializa o versiune ‘hi-res’ a unei piese. Dar, din nou, nu se poate pune inapoi ceva ce a fost pierdut deja. O abordare diferita la etapele de inregistrare si mixare, ar fi cu adevarat necesara pentru a cuprinde pe deplin potentialul unui sistem audio KV2 intr-o redare de catre un DJ”.

Iata, subtilitatile proiectarii sistemelor de sunet de inalta calitate, direct din gura designerului! Perfectionand arta de a capta emotia, dinamica si atmosfera unui spectacol este munca de o viata a lui George, iar instalarea sa recenta la Amnesia a unuia dintre cele mai bune sisteme de sunet high-fidelity dezvoltate vreodata, au facut clubul o destinatie pentru hedonisti si pasionati de audio deopotriva.