In studiourile din intreaga lume, exista un echipament ce se remarca ca și central, ca o componenta esentiala imediat dupa cei ce interpreteaza muzica si instrumentele in sine – microfoanele. Si in aproape orice studio profesional, sunt utilizate cam aceleasi echipamente pentru a oferi reprezentatiile emotionante cu care ne-am obisnuit. Sa aruncam o privire la 13 dintre cele mai des folosite microfoane pentru studio si motivele pentru care inginerii de sunet le prefera, de la cei din cele mai modeste studiouri, la unele dintre cele mai avansate.
 
SHURE SM57
 

Nu exista niciun studio, cat de mic, beci, subsol, cofetarie sau orice alta locatie din lumea occidentala care sa nu aiba cel putin un Shure SM57 in dulapul propriu cu microfoane (sau propria colectie). Acest microfon dinamic stabileste standardul pentru toate sunetele tranzitorii si poate gestiona orice sursa de sunet.
 
Cele mai frecvente utilizari ale sale includ:
 
Guitar Cab
Opiniile difera foarte mult (asa cum se intampla in cazul optiunilor de microfon), dar aproape intotdeauna te poti baza pe un senzor curat, full-responsive de la SM57, mai ales atunci cand este indreptat direct sau catre centrul difuzorului unui amplificator de chitara. Lasati chitaristul sa zdrangane sau sa ciupeasca coardele si (purtand casti) miscati microfonul pana ajungeti in locul de maxima claritate. Apropiati-va cat puteti de mult de carcasa difuzorului pentru o claritate maxima.
 
Toba mica
SM57 este o alegere clasinca pentru captarea de sus a tobei mici. Este un receptor dinamic excelent si capteaza perfect sunetul lovirii tobei. Recomandarile in acest caz includ pozitionarea microfonului chiar in interiorul marginii capacului tobei, la doi-trei centimetri distanta, indreptat catre centrul sau. Din nou, exista posibilitatea de a il testa cu o serie de casti, in special daca tobosarul se avanta intr-o serie de note rock pe care va doriti sa le surprindeti intr-un mod special.
 
Solisti, instrumente de suflat si alte sunete dinamice
La sfarsitul unei zile lungi, de studio, daca tot ceea ce ai la dispozitie este o colectie de SM57, nu vei avea nicio problema sa faci o inregistrare. Vei fi in continuare pe maini bune pentru orice reprezentatie decenta, pentru ca aceste microfoane cu SPL inalt pot gestiona o gama larga de surse, de la cele brute de orchestra la complexitatea chitarelor acustice.
 
AKG D112
 

 
D112 este un model clasic si te astepti de la majoritatea studiourilor profesionale sa aiba unul sau ceva foarte asemanator, undeva, intr-un dulap mic. Diafragma sa mare, dar si grila corespunzatoare ii ofera acestui microfon o capacitate mai mare pentru frecvente joase si claritate, iar cu cei 4kHz reuseste categoric sa puna in valoare orice mix.
 
SHURE BETA 52A
 

 
Este la fel de probabil sa gasesti un Shure Beta 52a pe o scena ca si intr-un studiu. Este un microfon accesibil si durabil, ce se concentreaza pe low end ca si D122, iar ca parte a kitului de microfoane si tobe de la Shure, il veti regasi intr-o multitudine de studiouri.

Atat 52 A cat si D112, microfoane kick-drum, pot reprezenta o alegere excelenta ca microfon dinamic pentru difuzoarele bas, chitarele acordate pentru frecvente joase sau orice alta aplicatie ce implica frecvente joase pentru care le-ati folosi.
 
SENNHEISER MD421
 

 
Sennheiser 421 este o alta alegere omniprezenta a studiourilor, premiata pentru claritatea sa si spectrul complet ce suprinde extraordinar frecventele joase si cele medii-joase. Este un model cardioid, directional si dinamic si pornind de la asta, nu ne suprinde absolut deloc faptul ca este selectat pentru tobe mari sau tobe de podea in special. Este de asemenea grozav ca microfon folosit in timpul emisiunilor de radio si TV sau doar in momentele in care iti aduni prietenii intr-o camera si cantati cateva note de grup cu el.
 
NEUMANN KM184
 

Sa ne oprim putin pentru a vorbi despre Neumann si asta pentru ca aceste microfoane vor aparea de cateva ori in cadrul acestei selectii si sunt atat de integrate in istoria microfoanelor incat merita sa ne oprim la ele pentru un moment.
 
Succesele lui Georg Neumann ca pioner al domeniului legat de microfoane si al tehnologiei electrice variaza de la inventarea primului microfon condensator din lume in anii 1920, la crearea celui mai premiat microfon vocal din lume, posibil pana in prezent – U47, constant imitat, niciodata duplicat.
 
In anii 50 si 60, familia germana a continuat sa inoveze prin tehnologii noi, imbunatatite, pentru a tine pasul cu dezvoltarea studiourilor de televiziune dar si cele de inregistrari. Dupa caderea zidului Berlinului in 1989, Neumann a trecut printr-o inovatie similara renasterii, ce a rezultat in microfoane global respectate ca TLM 103, M149 sau KM184, prezente in studiouri hig-end din ziua de azi.
 
Un alt microfon extrem de directional, KM184 este microfonul ce a fost cel mai des premiat pentru raspunsul sau extrem de uniform la frecventa, plus o stralucire in frecventele inalte, calitate pentru care microfoanele Neumann sunt recunoscute si invidiate global. Acest microfon cu condensator tip creion poate gestiona un SPL foarte inalt, si deci poate functiona in setari foarte dinamice, in care claritatea si stralucirea high end sunt esentiale – cu precadere in cinele si in special imperecheate stereo ca si captare de sus a seturilor de tobe.
 
SHURE SM58
 

Dupa cum am mentionat si mai devreme, modelul Shure SM58 este similar modelului SM57, doar ca el reduce efectul de proximitate si feedback-ul de pe scena si cu toate acestea, reuseste sa functioneze in continuare perfect. Veti regasi unul sau mai multe astfel de microfoane unidirectionale (cardioid) dinamice vocal in orice studio de inregistrari.
 
SHURE SM7B
 

SM7B este recomandat de capacitatea sa robusta, dar sclipitoare de a surprinde performanta vocala. Cu o captare flat din fata, filtrul sau pop incorporat si mecanismele de izolare interna ofera un semnal extrem de clar, cu un timbru puternic, bogat. Pentru ca nu prezinta variatii si este mai degraba ‘plat’ ca abordare, nu este favoritul tuturor. Dar daca iti place sunetul acustic in camera, iti va place probabil si sa inregistrezi cu SM7B.
 
ELECTROVOICE RE20
 

 
Acesta este clasicul microfon radio-voce, cel mai bine cunoscut pentru efectul sau scazut de proximitate datorat designului sau deschis. Modelul este potrivit pentru tonuri adanci – voci joase, tobe mari, bas, cazane si altele. E un model care merita cu siguranta incercat pentru solisti si testat in orice circumstanta similara.
 
Pana acum, toate modelele mentionate sunt microfoane pe care te astepti sa le intalnesti in majoritatea studiourilor profesionale medii sau mari, dar e posibil sa nu le gasesti in studiourile mai mici sau cele de acasa. De acum urmeaza ‘clasicii in viata’ ai acestui top, microfoanele ce au fost admirate de specialisti de zeci de ani, la care unii se intorc chiar si dupa multi ani.
 
AKG C414
 

 
Acest microfon cu condesator si diafragma mare, reprezinta o prezenta continua in studiourile de inregistrare. Datorita claritatii, preciziei si caldurii la cote inalte si a a celorlalte caracteristici mereu laudate de inginerii de sunet.
 
E potrivit pentru aproape orice, dar in ceea ce exceleaza este un aspect ce a generat multiple dispute. Incearca-l pentru solisti, incearca-l pentru tobe si neaparat testeaza-l cu un pian!
 
COLES 4038
 

 
Dace vrei sa adaugi tonuri netede, ‘catifelate’ unei inregistrari sau oricarui sunet legat de o inregistrare, ribbon-ul de tip laid back al bi-direcționalului Coles 4038 este pentru tine. Aceste microfoane sunt fenomenale pentru captarea unui sunet profund de sus, in pereche mono sau stereo, mai ales intr-un decor de jazz sau orice alt cadru unde predomina instrumentele acustice si, din aceste motive, este excelent si ca microfon de camera.
 
ROYER 121
 

 
Acest microfon cu banda bi-directionala este construit cu magneti super-puternici, ce ii permit sa reziste la niveluri mari de presiune acustica, nespecifice unui astfel de microfon. Caldura si claritatea acestui microfon, combinate cu designul sau robust, il fac excelent pentru inalte si medii inalte ale chitarelor, instrumentelor de suflat si cimbalurilor.
 
NEUMANN U87/ U47
 
Aceste doua microfoane reprezinta optiunile atunci cand vrei un microfon vocal, regasite si astazi in multe inregistari si voiceover-uri. Dupa cum am mentionat mai devreme, dat fiind ca Neumann si echipa sa au fost pioneri ai tehnologiei ce compune aceste extraordinare microfoane, este foarte greu sa le negi locul de drept pe tronul inalt al microfoanelor.
 
U87 este standardul claritatii si preciziei pentru voiceover sau inregistrari in materie de microfoane, pe intreg spectrul, de la pop, R&B, hip-hop, rock, country si alte alernative. Nimic nu reuseste sa depaseasca U87.

 
U47 este varul mai mic, tubular al modelului U87, ce reda un volum si o caldura ce se potrivesc perfect unui vocalist agresiv. Si el, ca si modelul prezentat anterior, suna grozav pe aproape orice, adaugand un plus de adancime si caldura.